Study Programmes 2025-2026
WARNING : 2025-2026 version of the course specifications
WEBI0001-1  
Web - Initiation
  • Code et création
  • Introduction au Web
Volume horaire :
Code et création :
Introduction au Web :
Number of credits :
Bachelor's degree : Computer graphics (Bachelor in Computer graphics)3
Lecturer :
Code et création :
Introduction au Web :
Language(s) of instruction :
French language
Organisation and examination :
Teaching in the first semester, review in January
Units courses prerequisite and corequisite :
Prerequisite or corequisite units are presented within each program
Learning unit contents :
/  
Code et création
The topics covered in this learning activity (LO) provide an introduction to programming through the Python language.

The LO covers the fundamentals of algorithmics and programming languages, control structures (conditions, loops), as well as basic data structures (variables, lists).

All theoretical concepts are immediately applied through progressive exercises, leading to the creation of mini video games. The Pygame library is used to bring the learning to life through playful and interactive projects.
Introduction au Web
  • Introduction au langage HTML
  • Introduction langage CSS
  • Layout (Mise en page) et formulaires
  • Animations, transitions et tableaux
  • Responsive Web Design (Viewport, Gridview & Mediaqueries)
Learning outcomes of the learning unit :
Communicate and inform:

  • Use appropriate vocabulary
Collaborate in the design, improvement and development of technical projects:

  • Research and use appropriate resources
Comply with regulations:

  • Comply with standards, procedures and codes of good practice
Master IT tools:

  • Use computer environments and operating systems specific to computer graphics effectively
Design and produce interactive communication:

  • Define the steps, elements and graphic and IT tools necessary to produce it
Code et création
/
Introduction au Web
Communiquer et informer :

  • Utiliser le vocabulaire adéquat
Collaborer à la conception, à l'amélioration et au développement de projets techniques :

  • Rechercher et utiliser les ressources adéquates
S'inscrire dans une démarche de respect des réglementations :

  • Respecter les normes, les procédures et les codes de bonne pratique
Maîtriser les outils informatiques :

  • Utiliser efficacement les environnements et systèmes d'exploitation informatique spécifiques à l'infographie
Concevoir et réaliser une communication interactive :

  • Définir les étapes, éléments et les outils graphiques et informatiques nécessaires à la réalisation de celle-ci
Prerequisite knowledge and skills :
/  
Code et création
/
Planned learning activities and teaching methods :
Practical course
Code et création
  • Practical sessions
  • Group work
Teaching methods for this course include:

  • Theoretical part: Presentation of fundamental concepts (Python syntax, control and data structures), illustrated with live examples.
  • Guided exercises: Immediate application of the concepts through small programming challenges, completed step by step with the instructor.
  • Independent exercises: Individual or pair work to promote active learning.
  • Project work: Progressive development of mini video games in Python using Pygame, allowing students to apply and integrate all the concepts covered.
Introduction au Web
Cours pratique
Mode of delivery (face to face, distance learning, hybrid learning) :
Hybrid learning
Code et création
In-person or hybrid teaching.
Introduction au Web
Enseignement hybride
Recommended or required readings :
Course materials: institutional course space

Required reading: /

Recommended reading: see AA section
Code et création
Course materials: Available on the institutional course platform
Introduction au Web
Support de cours : espace institutionnel du cours

Lecture obligatoire : /

Lectures recommandées :

  • Robbins, J. N. (2013). HTML5 Pocket Reference: Quick, Comprehensive, Indispensable. États-Unis: O'Reilly Media.
  • Meyer, E. (2018). CSS Pocket Reference: Visual Presentation for the Web. Etats-Unis: O'Reilly Media.
  • https://www.w3schools.com/
  • Application mobile Mimo : https://mimo.org/
Assessment methods and criteria :
Type of assessment: Assessment by learning outcome (LO).

Modalités de cotation: Weighted arithmetic average with exclusion rule (if any grade is between 0 and not including 8).

Course unit weighting:

  • LO1 = 2
  • LO2 = 1
Code et création
Mode of assessment: In-person

Assessment format: Assignment submission and oral defense

Type of assessment: Learning activity (LO) evaluation during the official exam session

Grading method: 100% of the final grade of the LO

Assessment for resits: Same assessment format for all sessions
Introduction au Web
Mode d'évaluation : Distanciel

Organisation de l'évaluation :  Remise de travaux

Type d'évaluation : Épreuve pour l'AA lors de la session d'évaluation

Modalité de cotation : Épreuve pour l'AA

Modalité d'évaluation : Examen pratique.

Modalités d'évaluation pour les différentes sessions : Modalités d'évaluation identiques d'une session à l'autre
Work placement(s) :
/  
Code et création
/
Organizational remarks :
Location: Namur

Training schedule: daytime classes

AA schedule: see HyperPlanning: https://heaj-planning.hyperplanning.fr/hp/etudiant
Code et création
Location: Namur

Program schedule: Daytime classes

LO schedule: see hyperplanning : https://heaj-planning.hyperplanning.fr/hp/etudiant
Introduction au Web
Implantation : Namur

Organisation horaire de la formation : enseignement en horaire de jour

Organisation horaire de l'AA : voir hyperplanning : https://heaj-planning.hyperplanning.fr/hp/etudiant
Contacts :
coordination.tib1@heaj.be
Code et création
coordination.tib1@heaj.be